Robisz remont? Wyburzasz budynki? Budujesz? Na pewno w związku z tymi działaniami, wytwarzasz odpady budowlane. Nie wiesz co z nimi począć? Przeczytaj poniższego bloga i dowiedz się wszystkiego!
Odpady produkowane na budowie nie mogą zostać wyrzucone do zwykłych składowisk śmieci komunalnych. Nie mogą być także luźno składowane „na zapleczu” lub wyrzucane w losowe miejsca – według polskiego prawa grozi za to grzywna. A śmieci pozostawione w ten sposób stanowią poważne zagrożenie ekologiczne – zarówno dla fauny, jak i flory. Zatem jedyną legalną oraz ekologiczną opcją jest oddanie odpadu do przedsiębiorstwa odbierającego odpady budowlane, gdzie odbędzie się jego neutralizacja, utylizacja oraz ewentualny recykling.
Aby tego dokonać, należy wynająć kontener na odpady budowlane. Jako że są to duże zbiorniki, niezbędny jest ich dowóz oraz odbiór za pomocą odpowiednich pojazdów. Oprócz tego rodzaj odpadu budowlanego, a także jego ilość mają znaczący wpływ na cenę. Zbiorniki tego typu wynajmuje się na ograniczoną ilość czasu, określaną przez firmę podstawiająca kontener. Może to być np. tydzień, podczas którego klient zobowiązuje się do załadunku zbiornika odpowiednim rodzajem odpadu. Następnie samochód ciężarowy podjeżdża pod wskazany adres ponownie i problem śmieci zostaje rozwiązany.
[CTA]
Podstawowym rozdziałem pozostałości budowlanych jest ten na czysty gruz i odpady zmieszane. W związku z różnicą w łatwości utylizacji cena również ulega zmianom. Wynajem kontenera na sam gruz jest tańszy o ok. 150/200 zł niż w przypadku odpadów remontowo-budowlanych. Odłamki skruszonego muru, cegły, kruszywo, może zostać wykorzystane do np. utwardzania fundamentów, dlatego jego recykling jest stosunkowo tani oraz szybki. Jednak w przypadku odpadów zmieszanych sytuacja się komplikuje – zbyt wiele różnych materiałów znajduje się w kontenerze, trzeba wykorzystać inne metody utylizacji, a przedsiębiorstwo odbierające odpady musi być do tego specjalnie przygotowane. Stąd wzrost kosztów. W skład tej kategorii może wchodzić: brudny styropian, folie, siatki, złom, szkło, gips, karton, tworzywa sztuczne typu PET, czy też drewno. Więcej informacji znajdziesz na stronie WasteMaster https://wastemaster.pl/kontenery-na-odpady-remontowo-budowlane-w-warszawie-i-okolicach/.
Ważne jest także zadeklarowanie legalnego wywozu odpadów budowlanych. Jeśli prowadzisz firmę remontową, automatycznie jesteś zobligowany do prowadzenia ewidencji odpadów, a także wypełnienia Karty Odbioru Odpadu, przy jego oddawaniu. Warto zapamiętać, że kod np. gruzu betonowego (tj. czystego) to 17 01 01, a 17 09 04 to zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione wyżej w ustawie. Jest to procedura niezbędna do kontroli wytwarzania takich odpadów oraz do monitorowania ich prawidłowej utylizacji.
Cena za wynajem kontenera na odpady budowlane jest też dyktowana przez ilość śmieci, a co za tym idzie wielkość zbiornika. Czasami, kiedy posiadamy niewiele pozostałości, wystarczy torba Big-Bag, o pojemności 1,1 m 3. Ale w przypadku setek kilogramów gruzu, lepiej jest zamówić kontener. Różne firmy podstawiające kontenery dysponują różnymi wielkościami, jednak takie najbardziej podstawowe to: 2 m3, 5 m3, 7 m 3 , 9 m3 lub 15 m3. Im większa pojemność – tym wyższa cena.
Należy pamiętać o zasadach użytkowania takich zbiorników. Firmy wywozowe mogą naliczyć dodatkową opłatę za przeładowanie kontenera lub całkowicie odmówić jego odbioru, jeśli będzie on zawierał nieodpowiednie odpady. Nie wolno wrzucać do kontenera np.:
- odpadów niebezpiecznych,
- starych opon,
- zużytych akumulatorów,
- świetlówek,
- papy,
- azbestu,
- eternitu.
Jest to związane z niemożnością utylizacji takich materiałów przez daną placówkę odbierającą odpady. Są placówki specjalizujące się w przetwarzaniu papy, jednak nie każda się tym zajmuje. Z tego powodu należy uważnie zapoznać się z ofertą danego przedsiębiorstwa. Kolejną istotną kwestią jest Twoja lokalizacja. Jeśli jesteś bardzo oddalony od firmy wywozowej – koszty niestety wzrosną. Nie da się określić jednolitej opłaty za dowóz kontenera. Na terenie całego kraju, te ceny różnią się o siebie znacząco. Na przykładzie Warszawy i Gdańska: w stolicy za wywóz oraz utylizację odpadów zmieszanych (poj. 7 m3) zapłacimy ok. 400 zł mniej niż nad morzem.
Zajrzyj do aplikacji WasteMaster, aby być na bieżąco! Użyj jej do wyceny odpadu, zamieść ogłoszenie, a firma znajdzie się sama. Szeroki wybór ofert sprawi, że na pewno znajdziesz coś dla siebie. Pozbądź się legalnie i ekologicznie swojego odpadu – a sam na tym zyskaj! Zapraszamy na stronę wastemaster.pl.