Skup złomu silnikowego – wszystkie przydatne informacje

Zakłady Mechaniki Pojazdowej oraz klienci indywidualni dysponujący różnymi odpadami pochodzącymi z rozbiórki pojazdów mechanicznych są zainteresowani tematem skup złomu silnikowego – wszystkie przydatne informacje. Z treści poniższego artykułu można dowiedzieć się, jak prawidłowo definiować złom silnikowy i na czym polega jego recykling.

Jak definiować złom silnikowy?

Złom silników to odpady często pojawiające się w trakcie rozbiórki starych i zepsutych samochodów. Powstałe w tym procesie części można przekazać do firm oferujących skup silników. Przedsiębiorstwa te są zainteresowane urządzeniami zasilanymi prądem, wirnikami, a także jednostkami napędowymi. Warto wspomnieć, że skup silników dotyczy wielu podzespołów, z których wykonane są te urządzenia. Może to być aluminium, obudowa, stojan, wirnik, szczotki, uzwojenie, koła, a także magnesy. Wiele elementów pochodzących z rozbiórki silników, może posłużyć jako surowce wtórne. Popularny w Polsce złom silnikowy dotyczy także elementów innych niż te wykonane z metalu. Mogą być to tworzywa sztuczne, jak i podzespoły niemetalowe. Przekazanie odpadów do firm oferujących skup silników pozwala uzyskać spore korzyści z tego typu transakcji.

Nowoczesny skup złomu silnikowego dotyczy również całych jednostek napędowych, a także metali kolorowych. Osoby dysponujące urządzeniami elektrycznymi również mogą przekazać je do punktów skupu, otrzymując kwotę ze sprzedaży tego złomu, adekwatną do ilości i rodzaju posiadanych odpadów. Skup silników to usługi dedykowane klientom indywidualnym i firmowym. Odbiór tych odpadów pozwala na pozbycie się ich z posesji i ogrodów, przydomowych garaży bądź też piwnic i strychów. Największymi dostawcami takiego odpadu jak złom silnikowy są Zakłady Mechaniki Pojazdowej, a także firmy zajmujące się naprawą i wymianą poszczególnych podzespołów montowanych w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych.

Jak postępować ze złomem silnikowym?

Osoby pragnące jak najszybciej pozbyć się odpadów zaliczanych do kategorii złom silnikowy, mogą powierzyć to zadanie wyspecjalizowanym firmom. Przedsiębiorstwa te dysponują flotą pojazdów przystosowanych do transportu złomu. To jednostki, które oferują nie tylko skup silników, lecz także odbiór tych urządzeń ze wskazanego przez klienta miejsca. Dotyczy to zarówno osób prywatnych, jak i firm generujących spore ilości tego typu odpadów. Skup złomu silnikowego polegający na przetransportowaniu go z miejsca wyznaczonego przez klienta, wymaga zastosowania specjalistycznych kontenerów. To profesjonalne pojemniki, wyposażone w zaczepy i haczyki, przeznaczone do łatwiejszego załadowania złomu silnikowego. Dostarczane pod wskazany przez klienta adres kontenery, które mają docelowo pomieścić złom silnikowy, mają różną pojemność zależną od tego, jaką ilością odpadów dysponuje dana osoba.

W przypadku przedsiębiorstw, które generują bardzo duże ilości złomu silnikowego, firmy oferujące skup silników mogą udostępnić flotę pojazdów wyposażonych w specjalne żurawie przeładunkowe HDS. Dzięki nim możliwy jest sprawny transport odpadów bez potrzeby angażowania do tego celu pracowników firm skupujących odpady silnikowe. Należy pamiętać, że samodzielne transportowanie złomu silnikowego może być niebezpieczne, szczególnie, gdy nie dysponuje się przystosowanymi do tego celu pojazdami mechanicznymi. W trakcie kolizji drogowej bądź też innych nieoczekiwanych zdarzeń losowych, może dojść do wycieku kwasu siarkowego lub innych niebezpiecznych związków chemicznych znajdujących się w poszczególnych częściach silnika czy akumulatora. Stanowi to zagrożenie nie tylko dla środowiska naturalnego, lecz także pozostałych uczestników ruchu drogowego.

[CTA]

Jakie kody odpadów możemy przypisać do złomu silnikowego?

Funkcjonujący od lat Rejestr BDO stanowi system, dzięki któremu można klasyfikować odpady wytwarzane w danym przedsiębiorstwie. Posługując się wykazem kodów obowiązującym w rejestrze BDO, bardzo łatwo można zakwalifikować złom silnikowy do wybranej kategorii. To odpady zaliczane do grupy 16 i 19. Złom silnikowy w Rejestrze BDO określany jest sześciocyfrowym kodem 16 01 17, a także 16 01 18. Kody te obowiązują w przypadku zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów, a także maszyn pozadrogowych, odpadów powstałych z demontażu, przeglądów i konserwacji pojazdów, zawierających metale nieżelazne i żelazne.

W Rejestrze BDO kodem 19 12 03 określane są metale nieżelazne, zaliczane do takiej kategorii, jak złom silnikowy. Osoby, które przekazują ten rodzaj odpadu do jednostek, oferujących skup złomu silnikowego, powinny wygenerować odpowiedni wniosek. W przypadku metali żelaznych, w tym silników żeliwnych, należy posługiwać się kodem 19 12 02. Należy w tym miejscu dodać, że skup silników to transakcja finansowa, która wymaga jej potwierdzenia na piśmie. Ponadto, bardzo popularny w Polsce skup silników powinien być ujęty, nie tylko w Rejestrze BDO, ale również w ewidencji rachunkowej, w celu rozliczenia tej transakcji z fiskusem.

Recykling złomu w silnikowego – jak wygląda?

Popularny w Polsce skup silników cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, ponieważ można dzięki niemu odzyskać wiele cennych surowców wtórnych. Skup złomu silnikowego obejmuje, zarówno urządzenia elektryczne, jak i żeliwne. Duże znaczenie mają poszczególne komponenty silników elektrycznych, zawierające w sobie bardzo trudne do pozyskania metale. Postępująca degradacja środowiska naturalnego, wynikająca z gospodarki wydobywczej, zaowocowała powstaniem firm, które w swoich usługach mają skup silników. Dzięki gromadzeniu odpowiednich elementów, można odzyskać dysproz, a także neodym. Ponadto, duży popyt na złom silnikowy, wynika również z możliwości odzyskania metali żelaznych i nieżelaznych.

Recykling złomu silnikowego opiera się na zastosowaniu między innymi procesu pirometalurgicznego. Nie wymaga on demontażu poszczególnych elementów silnika. Przyjmowane do skupu odpady są wzbogacone odpowiednio dobranymi komponentami. Jeśli są one podgrzewane do wymaganej temperatury, dochodzi wówczas do oksydacji pierwiastków i topienia się poszczególnych surowców wtórnych. Recykling złomu silnikowego pozwala odzyskać nie tylko stop żelaza, ale i węgla. To działanie, dzięki któremu można szybko, wydajnie i efektywnie pozyskać cenne surowce, wykorzystywane w wielu dziedzinach przemysłu. Recykling złomu silnikowego jest metodą na zaprzestanie wydobycia niektórych pierwiastków z ziemi, co wiąże się z zaburzeniem prawidłowego funkcjonowania ekosystemu. Skup silników pozwala na odzyskanie wielu cennych surowców wtórnych. Dzięki temu nie ma potrzeby ich wydobywania, co ogranicza degradację środowiska naturalnego i zubożenie znajdujących się w ziemi surowców.

Author:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *