Od 1 stycznia 2020 r. obowiązki rejestrowe, ewidencyjne i sprawozdawcze są prowadzone za pośrednictwem systemu BDO. Jeżeli będziemy zaliczali się do podmiotów, które muszą uzyskać wpis, a tego nie zrobimy, czeka nas kara grzywny lub nawet aresztu. Sprawdź, czy musisz zarejestrować się w BDO i tym samym prowadzić ewidencję odpadów.
Jak sprawdzić, czy muszę prowadzić ewidencję odpadów w BDO?
Łatwiej jest odpowiedzieć na pytanie, kto nie musi prowadzić ewidencji odpadów w BDO niż na pytanie zadane powyżej. Dlaczego? Dlatego, że ustawa wprost nie określa konkretnych typów działalności, które muszą prowadzić ewidencję odpadów BDO, ponieważ byłaby ona zbyt długa oraz mogła powodować pewne ograniczenia prawne.
Jak zatem sprawdzić, czy muszę prowadzić ewidencję odpadów w BDO? Naprzeciw stara się wyjść sam omawiany tutaj rejestr BDO, proponując rozwiązanie w postaci ankiety sprawdzającej, czy jesteśmy zobligowani do złożenia wniosku rejestrowego.
Nie istnieje bowiem żaden wykaz, na którym moglibyśmy sprawdzić, czy przedsiębiorstwo w określonej branży ma obowiązek prowadzenia ewidencji odpadów. Istnieje za to specjalne rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r., w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
[CTA]
Ustawa o odpadach – kto musi się zarejestrować w BDO?
Ustawa o odpadach, chociaż nie wymienia konkretnych rodzajów branż, dla których wymagany jest wpis do BDO, przedstawia rodzaje podmiotów, dla których taki wpis jest konieczny. Obowiązkowo w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami muszą się zarejestrować:
- wytwarzający, transportujący, zbierający lub przetwarzający odpady, którzy obowiązani są do prowadzenia ewidencji odpadów;
- wprowadzający na terytorium Polski produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, preparaty smarowe, niektóre pojazdy, baterie lub akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- produkujący, importujący i nabywający opakowania z Unii Europejskiej;
- prowadzący jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową (20 gr/szt.);
- odbierający odpady komunalne;
- prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (prowadzony samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą lub gminami);
- sprzedawcy odpadów i pośrednicy w obrocie odpadami (nawet wtedy, gdy nie obejmują odpadów fizycznie w posiadanie).
A jakie rodzaje działalności możemy wymienić, co do których mamy pewność, że muszą ewidencjonować odpady? Są to między innymi warsztaty samochodowe, firmy budowlane, salony kosmetyczne, szpitale czy zakłady recyklingowe oraz utylizacyjne.
Spełniasz przesłankę obowiązku ewidencjonowania odpadów? Nie chcesz robić tego samodzielnie? Zgłoś się do nas!