Odpady budowlane a rejestr BDO – najważniejsze informacje

Czy muszę posiadać BDO?

Wszystko jest zależne od sytuacji. Firmy, które wytwarzają powyżej 10 ton odpadów budowlanych (lub spełniają inne wymogi dotyczące posiadania wpisu w rejestrze BDO) powinny być wpisane w rejestrze BDO. W innym przypadku nie ma takiej konieczności. Oczywiste jest, iż osoby prywatne nie muszą mieć (a wręcz nie mogą) mieć wpisu do rejestru.

W jakich kodach odpady budowlane są odbierane w ramach tej usługi?

Odpady budowlane należą do grupy 17, czyli “odpady z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz infrastruktury drogowej (włączając glebę i ziemię z terenów zanieczyszczonych)”. Najpopularniejsze kody odpadów budowlanych to:

  • 17 01 01 – Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów,
  • 17 01 02 – Gruz ceglany,
  • 17 01 03 – Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia,
  • 17 01 07 – Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06.

[CTA]

Jakie dokumenty są wymagane przy odbiorze do utylizacji odpadów budowlanych?

W przypadku firm ze wpisem do rejestru BDO wymagany jest taki dokument jak KPO (Karta Przekazania Odpadu). W przypadku firm, które nie muszą posiadać wpisu do rejestru BDO wystarczy wypełnić specjalne oświadczenie, zawierające takie dane jak: nazwę firmy, jej nip oraz adres. Oświadczenie zawiera informację, iż firma w ciągu roku nie przekracza 10 ton, w związku z czym jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów. Od osób fizycznych nie są wymagane żadne dokumenty związane z usługą odbioru odpadów budowlanych.

KPO – co to jest?

KPO jest skrótem od dokumentu Karta Przekazania Odpadu. Jest to dokument obowiązujący w rejestrze BDO. Wskazuje jaki odpad zostaje przekazywany, kto jest jego wytwórcą, transportującym i odbiorcą. Zawsze jest wymagany w przypadku odbioru odpadów od firm posiadających wpis w rejestrze BDO. Powyższy dokument nie obowiązuje dla osób fizycznych.

KEO – czym jest i w jakim przypadku dokonujemy ewidencji?

KEO, czyli Karta Ewidencji Odpadu, jest dokumentem ewidencyjnym w rejestrze BDO. Oznacza to, że każdorazowo, gdy podlega się wymogowi ewidencjonowania odpadu, po wytworzeniu odpadu należy wystawić taką kartę. Dzięki temu na bieżąco jest prowadzona ewidencja odpadu, co ułatwia kontrolę państwową nad odpadami.

Author:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *