Jak wystawić fakturę za sprzedaż złomu i inne pytania księgowe?

W związku ze zmianami wprowadzonymi w ewidencji rachunkowej, wiele osób zastanawia się, jak wystawić fakturę za sprzedaż złomu i inne pytania księgowe? Przydatne informacje, zawarte w poniższym artykule, mogą rozwiać wiele wątpliwości dotyczących tego, w jaki sposób prawidłowo zaksięgować sprzedaż posiadanego złomu.

Zmiany wprowadzone od 1 listopada 2019 roku w ewidencji rachunkowej, dotyczą także takich kwestii, jak m.in. sprzedaż złomu powyżej 1000 zł. W myśl nowych przepisów księgowych, osoby prowadzące działalność gospodarczą, jak i te, noszące się z zamiarem przeznaczenia odpadów przemysłowych na skup, muszą mieć świadomość, jak prawidłowo przebiega księgowanie sprzedaży złomu. Tego typu procedura wiąże się z dopełnieniem wielu nowych formalności. Zgodne z literą prawa i zasadami rachunkowości fakturowanie złomu wymaga uwzględnienia wielu nowych kwestii, dotyczących odpowiedniego ewidencjonowania tych dokumentów księgowych, będących podstawą rozliczenia się z fiskusem. Fakturowanie sprzedaży złomu dotyczy, zarówno właścicieli jednoosobowych film, mikroprzedsiębiorców, jak i osób zasiadających w zarządzie i prowadzących spółki handlowe, również te z częściowym kapitałem zagranicznym, ale posiadające polską rezydencję podatkową.

Sprzedaż złomu – faktura wzór 2021

Wiele osób zastanawia się, jak oznaczyć fakturę dokumentującą sprzedaż złomu w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Faktura sprzedaży złomu powinna być umieszczona w ewidencji rachunkowej. Można rozliczyć sprzedaż środka trwałego na złom. Warto pamiętać, że odpady złomowe, zaliczane są tak zwanej grupy towarów wrażliwych. Oznacza to, że obrót tymi produktami jest narażony na różnego typu oszustwa podatkowe, szczególnie te w obrębie VAT. Dlatego też należy dołożyć wszelkich starań, aby dowiedzieć się, jak zaksięgować sprzedaż złomu, aby nie mieć żadnych problemów z fiskusem, jak również nie narazić się na odpowiedzialność karno- skarbową za nieodpowiednie ewidencjonowanie dokumentów rachunkowych, dotyczących transakcji. Fakturowanie sprzedaży złomu w 2021 roku obowiązuje według nowych zasad. Obecnie akceptowany jest wyłącznie jeden, ustalony odgórnie wzór na fakturę, dotyczącą sprzedaży złomu. Osoby korzystające z pomocy zewnętrznych biur rachunkowych, jak i zatrudniające główny księgowych, powinny ustalić czy ich pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę na temat tego, jak wygląda faktura dotycząca sprzedaży złomu, spełniająca wszystkie wymogi rachunkowe, ustalone w obostrzeniach i ustawach, wydanych przez Ministerstwo Finansów.

[CTA]

Faktura wewnętrzna na zakup złomu

Treść faktur zewnętrznych, które dokumentują zakup złomu, powinny zawierać jednoznaczne wskazanie, kto jest sprzedawcą, a kto nabywcą. Ponadto, faktura zewnętrzna związana z obrotem złomu, powinna posiadać także inne informacje umieszczone w wyznaczonych do tego celu miejscach. Zgodnie z artykułem 17 ustawy 1 pkt 7 ustawy o VAT transakcję zakupu i sprzedaży złomu należy odnotowywać w księgach rachunkowych. Nabywca zobowiązany jest do wystawienia faktury wewnętrznej, w której wykazany jest należny fiskusowi podatek VAT, jaki powstaje z tytułu transakcji zakupu i sprzedaży złomu. Faktura wewnętrzna zakupu złomu to podstawa do rozliczania się z urzędem skarbowym. Osoby, które zastanawiają się czy w prowadzonej przez siebie sprzedaży złomu- faktura wewnętrzna jest wymagana do rozliczeń księgowych, powinni mieć świadomość, że tego typu dokument jest obowiązkowy w przypadku przeprowadzania transakcji zakupu lub sprzedaży różnego rodzaju odpadów przemysłowych. Wiedza dotycząca tego, jak fakturować sprzedaż złomu jest bardzo przydatna, z uwagi na to, że fiskus przeprowadza liczne kontrole w przedsiębiorstwach zajmujących się recyklingiem odpadów przemysłowych. Nieprawidłowo wystawiona faktura wewnętrzna na zakup złomu może być podstawą do wszczęcia postępowania cywilnoskarbowego.

Faktura wewnętrzna na zakup złomu wzór

Od 2021 roku obowiązuje ustalony wzór faktury zewnętrznej na zakup złomu. Jest on aprobowany przez wszystkie urzędy skarbowe w Polsce. Przedsiębiorcy zastanawiający się, jak rozliczyć sprzedaż złomu, muszą mieć świadomość, że tego typu działanie wiąże się z wystawieniem faktury zewnętrznej. Prawidłowe księgowanie sprzedaży złomu obejmuje umieszczenie wyżej wymienionej faktury wewnętrznej w ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że każda firma sprzedająca lub kupująca odpady złomowe, musi uwzględniać tego typu transakcję w prowadzonych księgach rachunkowych bądź też sporządzonych przez siebie  sprawozdaniach finansowych i bilansach za wybrany okres rozliczeniowy w całym roku podatkowym. Na wielu forach internetowych często pojawia się pytanie dotyczące tego, jak zaksięgować sprzedaż złomu w jednostce budżetowej? Należy pamiętać, że tego typu działanie wiąże się z obowiązkiem jego zaksięgowania na koncie 706 – Pozostałe przychody operacyjne, po stronie Wm 310 – Materiały. Sprzedaż złomu w jednostce budżetowej jest kwalifikowana jako przychody operacyjne, niezwiązane bezpośrednio z podstawową działalnością danej jednostki. Firmy, które zamierzają przeznaczyć na skup uszkodzone lub nieużywane pojazdy bądź flotę aut, muszą liczyć się z tym, że faktura za złomowanie samochodu firmowego, również powinna być uwzględniona w ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa.

Prawidłowe ewidencjonowanie faktur za zakup i sprzedaż złomu, to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Wszelkie nieprawidłowości z tym związane, mogą grozić odpowiedzialnością przed urzędem skarbowym, odpowiednim do miejsca usytuowania siedziby danej firmy.

Author:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *