Z tego wpisu dowiesz się podstawowych informacji na temat ewidencjonowania odpadów w systemie BDO. Jest to swoista pigułka dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z własną działalnością gospodarczą i spełniają przesłanki do tego, aby musieć uzyskać wpis do elektronicznego rejestru BDO. Czym jest samo BDO oraz co to jest ewidencja odpadów? Jak prowadzić ewidencję odpadów? Kto ma obowiązek ewidencji odpadów? Dowiedz się już teraz. Prezentujemy pięć najważniejszych informacji na ten temat.
1. Co to jest BDO?
BDO to skrótowiec od Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami. Jest to zintegrowany system teleinformatyczny, który funkcjonuje od 1 stycznia 2020 r., i w skład którego wchodzi funkcjonujący od 24 stycznia 2018 r. rejestr BDO. W BDO gromadzi się informacje między innymi o wprowadzanych na terytorium kraju opakowaniach, produktach w opakowaniach, olejach smarowych, oponach, rodzajach i ilościach wytwarzanych odpadów oraz o ich wytwórcach oraz wielu, wielu więcej danych oscylujących wokół tematyki odpadów oraz gospodarowania nimi. Pełny wykaz informacji zbieranych w BDO można znaleźć w art. 79 ust. 2 ustawy o odpadach z 14 grudnia 2012 r.
2. Co to jest ewidencja odpadów w BDO?
Ewidencja odpadów w BDO jest prowadzona m.in. za pomocą kart ewidencji odpadów (KEO). To dokument prowadzony w rozliczeniu rocznym. Pozwala on na poświadczenie postępowania z odpadem od momentu jego wyprodukowania (wygenerowania) w danym przedsiębiorstwie, przez przekazanie go do transportu, po jego utylizację lub odzysk. Każdy z etapów wymaga osobnych dokumentów, które będzie można przedstawić w razie ewentualnej kontroli inspektoratu ochrony środowiska.
Ewidencję odpadów muszą prowadzić podmioty, które generują odpady inne niż komunalne oraz wprowadzają do obrotu opakowania i produkty w opakowaniach. Aby wystawić kartę ewidencji odpadów, trzeba posiadać specjalny wpis do rejestru BDO.
[CTA]
3. Kto musi prowadzić ewidencję odpadów w BDO?
O tym, kto musi prowadzić ewidencję odpadów w BDO, możemy przeczytać w art. 50 i 51 ustawy o odpadach. Jeżeli znajdziemy się wśród podmiotów, na które został nałożonych obowiązek ewidencjonowania odpadów w systemie BDO, wtedy musimy znaleźć się we wspomnianym rejestrze. W art. 50 ust. 1 ustawy o odpadach wymienia się szereg działalności, które muszą wystawiać karty ewidencji odpadów. Są to m.in. takie podmioty jak: stacje demontażu pojazdów, firmy budowlane, warsztaty samochodowe, skupy odpadów czy firmy zajmujące się ich transportem lub recyklingiem. Tego typu podmioty znajdują się w rejestrze na wniosek, co oznacza, że muszą samodzielnie dokonać wpisu.
Inaczej jest w przypadku podmiotów wymienianych w art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach, ponieważ tego rodzaju działalności znajdują się w rejestrze BDO z urzędu. Co to oznacza? Że z uwagi na swój charakter działalności są wpisywane bez składania wniosku, z urzędu, przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce wykonywania działalności danej firmy.
4. Ewidencja odpadów a uproszczona ewidencja odpadów
Oprócz standardowej karty ewidencji odpadów, którą omówiliśmy w punkcie 2., ustawodawca przewiduje także uproszczoną ewidencję odpadów. Jest ona opisana w art. 71 ustawy o odpadach. Kto może prowadzić uproszczoną ewidencję odpadów? Co to oznacza? Uproszczoną ewidencję odpadów w BDO mogą prowadzić podmioty, które wytwarzają odpady niebezpieczne w ilości do 100 kilogramów rocznie lub wytwarzają odpady inne niż niebezpieczne, ale nie komunalne, w ilości do 5 ton rocznie.
Poza tym pozwolenie na prowadzenie uproszczonej ewidencji odpadów mają podmioty transportujące, które wykonują wyłącznie usługę transportu odpadów oraz te, które władają powierzchnią ziemi, na której komunalne osady ściekowe są stosowane w rolnictwie. Co uproszczona ewidencja odpadów oznacza w praktyce? Że nie musimy wystawiać kart ewidencji odpadów, a jedynie karty przekazania odpadów.
Uwaga! Uproszczona ewidencja odpadów nie zwalnia uprawnionych do niej podmiotów z obowiązku wpisu do BDO oraz składania rocznego sprawozdania. W praktyce często wygląda to tak, że te działalności, które podlegają pod uproszczoną ewidencję odpadów i tak prowadzą jej pełną wersję, ponieważ pod koniec roku łatwiej złożyć sprawozdanie do urzędu (ponieważ prowadziliśmy wszystko na bieżąco).
[CTA]
5. Karta ewidencji odpadów a karta przekazania odpadów
Karta ewidencji odpadów (KEO) oraz karta przekazania odpadów (KPO) to dwa różne dokumenty. Są one uzupełniane i wystawiane w innych okolicznościach, o czym trzeba pamiętać, jeżeli chcemy mieć „porządek w papierach”. KEO nie muszą wystawiać firmy, które zostały wymienione w punkcie 4. i mają uprawnienia do uproszczonej ewidencji odpadów.
Karta Ewidencji odpadów (KEO)
KEO służy do ewidencjonowania wygenerowanych w danym przedsiębiorstwie odpadów. Jest to pewien swoisty wykaz ilości odpadów wytworzonych i przekazanych w określonym czasie. KEO musi być prowadzona według specjalnej klasyfikacji kodów i rodzajów odpadów określonych w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów. Posiadacz odpadów prowadzi kartę ewidencji odpadów dla każdego rodzaju odpadów odrębnie.
Karta przekazania odpadów (KPO)
Z kolei KPO to dokument, który służy do monitorowania przekazywanych odpadów. KPO wystawia się bezpośrednio przed oddaniem odpadów do transportującego. Jakie dane się na niej znajdują? Zamieszcza się tam między innymi takie informacje jak:
- kod i rodzaj odpadu,
- masa odpadu,
- miejsce odbioru odpadu,
- dane firmy transportującej i jednocześnie przejmującej odpad
- numer rejestracyjny pojazdu odbierającego odpad,
- datę i godzinę odbioru odpadu.
Jeżeli po tych wszystkich informacjach wiesz już, że znajdujesz się w wykazie podmiotów, na których ciąży obowiązek wpisu do rejestru BDO oraz ewidencjonowania odpadów – zgłoś się do nas. Dopełnimy za Ciebie wszelkich formalności związanych z samym wpisem do rejestru oraz późniejszym wystawianiem KEO oraz rocznych sprawozdań.