Przedsiębiorcy, którzy wytwarzają odpady inne niż komunalne lub wprowadzają na rynek opakowania oraz produkty w opakowaniach mają obowiązek rejestracji w systemie BDO. Dla niektórych jest on skomplikowany w użyciu, szczególnie dla mniej scyfryzowanych osób, bowiem od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje tylko elektroniczna ewidencja odpadów (a nie papierowa). Jak wystawić kartę ewidencji odpadów BDO? Podpowiadamy.
Elektroniczna ewidencja odpadów – ułatwienie czy utrudnienie?
Kiedy uda Ci się uzyskać już wpis do BDO, trzeba na bieżąco ewidencjonować generowane w przedsiębiorstwie odpady. Aby móc to zrobić, konieczne jest wystawienie karty ewidencji odpadów w systemie BDO. Niektórzy przedsiębiorcy mogą mieć z tym kłopot, szczególnie wtedy, gdy nie wiedzą, co oznaczają poszczególne określenia oraz symbole stosowane w karcie. Co warto wiedzieć?
Jak już zostało wcześniej wspomniane, od 1 stycznia 2022 r. ewidencjonowanie odpadów oraz prowadzenie dokumentacji odbywa się tylko i wyłącznie za pośrednictwem systemu BDO. Wcześniej obowiązywał okres przejściowy i można było prowadzić ewidencję odpadów dwojako – zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Dla niektórych ta druga okazała się dużym ułatwieniem, a dla innych wprost przeciwnie.
Dlaczego ułatwieniem? Między innymi dlatego, że niektóre dane generują się automatycznie, ponieważ są zaciągane z bazy elektronicznej. W ten sposób nie musimy się już martwić o to, jaki numer karty powinniśmy wpisać, czy pamiętać dokładnego adresu posiadacza odpadów. System uzupełni to za nas.
[CTA]
Karta ewidencji odpadów BDO – jak wystawić?
Aktualnie, aby wystawić kartę ewidencji odpadów (KEO), trzeba zalogować się do internetowego systemu BDO. KEO prowadzi się odrębnie dla każdego rodzaju odpadu oraz miejsca prowadzenia działalności i jest ona wystawiana przed podmiot, który wytwarza odpady i gospodaruje nimi.
Kiedy zalogujemy się już do systemu, trzeba dodać nową kartę ewidencji odpadów. Program sam wyświetli nam odpowiedni formularz, w którym będziemy musieli podać:
- kod i rodzaj odpadu,
- zaznaczyć pole wyboru kod ex (jeśli dotyczy),
- rodzaj odpadu ex,
- zaznaczyć pole wyboru zmiana statusu odpadów niebezpiecznych na odpady inne niż niebezpieczne (jeśli dotyczy),
- zakres działalności (unieszkodliwianie, odzysk, zbieranie odpadów, wytwarzanie odpadów),
- stan magazynowy na początek roku.
Jeżeli czujesz, że tego typu działanie Cię przerośnie, zgłoś się do nas. Nasza firma oferuje usługę prowadzenia ewidencji odpadów w BDO na bieżąco, a więc nie będziesz się już musiał martwić o wystawianie KEO i KPO. Z nami masz pewność, że wszystko będzie prowadzone poprawnie. Wystarczy, że będziesz nam wysyłał ile odpadów, i jakie ich typy, generujesz. Nieprzekonany?
Zapoznaj się ze szczegółami oraz konkretnymi cenami i napisz!